Poradce pro výživu

Rok od roku si čím dál více uvědomuji, jak je kvalitní výživa důležitá pro správný chod a funkci našeho organismu a jak se to ve výsledku projeví na našem zdraví. Zejména pak z dlouhodobého hlediska. Bohužel však v Česku stále přibývá obézních lidí a lidí s nadváhou. Již nyní tvoří více než 50 % všech obyvatel ČR a situace se nezlepšuje! Nejen z tohoto důvodu si myslím, že je nejvyšší čas začít pracovat na zlepšení tohoto populačního problému, každý sám u sebe.

Rád bych Vám pomohl nejenom Vaši optimální váhu získat (redukovat, nabrat), ale hlavně si ji dlouhodobě udržet! Mým cílem není sestavit pro Vás jídelníček na míru na každý den (i to samozřejmě mohu udělat, ale ze zkušenosti vím, že málokdo je schopný ho při současném pracovním nasazení dodržovat). Chci Vás raději naučit pravidla správného a nutričně hodnotného stravování a ve spojení s pravidelnou fyzickou aktivitou dosáhnout Vašich cílů, tak abyste se  cítili lépe a měli více energie a chuti do života. Samozřejmě vám doporučím jaké potraviny byste ideálně měli konzumovat či které doplňky stravy by byly pro Vás vhodné.

Tady jsou moje základní zásady správné výživy, které by měl znát a dodržovat každý z nás:

  • Čím pestřejší strava, tím lépe!

  • Jíst až 5 jídel denně v menších porcích (3 hlavní jídla a 2 svačiny).

  • Pít ideálně 1,5 – 2,5 l tekutin denně (v létě více!), nejlépe vodu, čaj a neslazené minerálky.

  • Začínat pravidelně každý den nutričně výživnou snídaní bohatou na proteiny, vlákninu a vitamíny. Ideálně bychom měli snídat do 1 hodiny od probuzení.

  • Dodávat tělu dostatečné množství bílkovin, zejména těch rostlinného původu. Jsou nezbytné pro vytváření a údržbu svalové hmoty, vlasů a dalších tkání a ve výsledku zvyšují váš metabolismus. Hlavní zdroje: ryby, kvalitní libové maso (zejména drůbeží, králičí), luštěniny, mléčné výrobky, sója a produkty z ní ad.

  • Jíst pravidelně každý den ovoce a zeleninu (ideálně 400-500 g denně) pro doplnění potřebných vitamínů a vlákniny. Ovoce doporučuji jíst více v průběhu dne, lépe dopoledne, zeleninu můžete kdykoliv během dne.

  • Pravidelně dodávat tělu minerální látky (např. z neslazených minerálních vod nebo kvalitních přírodních potravinových doplňků), které spoluvytvářejí složení těla a regulují tělní procesy.

  • Doplňovat sacharidy jako hlavní zdroj energie, hlavně z ovoce, zeleniny, pečiva a obilnin – v optimálním množství, abychom udrželi ideální hladinu cukru v krvi.

  • Omezit příjem nezdravých tuků a pokud chcete zhubnout tak i snížit množství kalorií za den.

  • Konzumovat dostatečné množství vlákniny (20-25 g/den) pro lepší trávení, vstřebávání živin a detoxikaci organismu. Hlavní zdroje: některé ovoce a zelenina (jablka, banány, brokolice, mrkev), obiloviny, brambory, atd.